tiistai 8. huhtikuuta 2008

Mikille temppukoulu

Tänää peruuntui toko treenit, joten keksin Mikille temppuja. Motivointipäivässä harjoiteltiin self-controll harjoitusta ja sitä oon jalostanut. Temppua oon jo esitellyt mm. Jounille ja öidilleni eikä ne ensin tajunnut mistä koko asiassa on kyse, toivottavasti temppua saa jalostettua vieläkin pidemmlle. Tällähetkellä temppu menee niin että näyttäisi kuin Mikiä inhottaa nakit, lihapullat, sydän yms makupalat.

Mulla on kämmen, jossa on makupaloja auki. Miki vilkaisee makupaloja ja kääntää päätänsä oikealle. Temppua on ollut tosi kiva treenata, koska se on alusta asti perustunut koiran omaan hoksaamiseen enkä ole missään vaiheessa näyttänyt mitä koiruuden tuli tehdä eli toiminut poimimalla & vahvistamlla koiran tarjoamaa käytöstä.

Tänää myös harjoiteltiin myös haukuttamista, tosin ääni minkä sain oli tällähetkellä vasta pieni tuh. Miki kyllä haukkuu liiankin kanssa kun ovikello soi tai joku tulee sisään, mutta käskystä meillä ei haukuta. Saa nähdä kaduttako mua joskus jos opetan koiruuden haukkumaan käskystä, jos se sitten haukkuu liiankin kanssa. Onko kellään kokemuksia haukkumis asiasta? Käskystä haukkuminen vois olla käytännöllistä hakutreenejäkin ajatellen, vaikka tällähetkellä oon rullan kannalla, tosin noutaminen on vaiheessa.

En muista milloin mulla ois ollu niin hauskaa kun tänää katsellessani pinskua, joka yritti keksi mitä sen pitäisi tehdä saadakseen nakkeja. Miki peruutti, mani mahhan, hypähti taaksepäin, istui, kiersi mua, kiersi lasia, jonka alla nakit oli, Miki tuuppi nenällään lasi, tassullaan lasi, yritti kääntää lasia ympäri yms...

Kaikkein hankalinta käytöksestä poimimalla opetettujen temppujen kanssa on palkitsemisen ajoitus. Naksutin vois auttaa, mutta oon käyttänyt sitä niin vähän etten oo saanut Mikiä ehdollistumaan sen ääneen. Viikonlopun motivointipäivässäkin treenattiin palkitsemisen ajoitusta ihmisillä tehtävillä tempuilla ja sai todella huomata kuinka hankalaa se on.

4 kommenttia:

Lotta K kirjoitti...

Suosittelen paneutumista naksuttimen käyttöön, mulle se on ihan elinehto pinskun kouluttamisessa. Tuo otus on niin sairaan nopea, että naksuttimellakin meinaan jäädä palkitsemisessa jälkeen. Naksuttimesta ja sen käytöstä on saatavilla paljon tietoa netistäkin, eikä koiran ehdollistaminen naksutteluun ole vaikeaa.

Varsinkin tuollaiset temput on tosi paljon helpompia opettaa naksuttimen kanssa. Muusa on ehdollistettu myös kosketuskeppiin, jota aiomme myös ryhtyä käyttämään temppujen opettamisessa :)

Zausa kirjoitti...

Mä myös suosittelen ehdottomasti naksuttimen tai jonkin ehdollistetun äänimerkin käyttöä(äänimerkki on ehkä vielä kätevämpi, ei tarvitse muistaa ottaa aina naksua mukaan), helpottaa huomattavasti nopealla koiralla asian oppimista kun pysyy itse vauhdissa mukana. Ja koira ehdollistuu naksuun kyllä nopeasti kunhan tekee pari päivää säännöllisesti ehdollistumisharjoituksia.

Sanna kirjoitti...

Mikin kanssa on jonkin verran tehty naksutin harjoittelua, mutta todennäköisesti omasta toiminnastani johtuen olen saanut sen ehdollistumaan johonkin muuhun kuin naksuttimeen, testattu on miten koira on ehdollistunut naksuttimeen. Lukuisia ohejita olen naksutimen käyttöön lukenut netistä.

Miki on ehdollistettu hyvä sanaa, mikä on helppo "ottaa mukaan", tosin sanan ongelma on aina, että se tulee erilaisilla äänenpainoilla omasta mielentilasta riippuen.

Zausa kirjoitti...

Kokeile jotain äänimerkkiä (esim. kielennaksautus tms.), se on helpompi saada pysymään samanlaisena mielentilasta riippumatta. Ja kannattaa tehdä ehdollistamisharjoituksia tarpeeksi (myös erilaisissa ympäristöissä ja eri tilanteissa) niin että koira ehdollistuu varmasti siihen itse ääneen eikä johonkin muuhun. Äänimerkistä ei ole paljoakaan hyötyä jos ei koira ymmärrä sen merkitystä.